دمنوش حس خوب زندگی نیوشا
۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک لیوان آب جوش سر پوشیده.
پس از این زمان لفاف مثلثی دمنوش حس خوب زندگی نیوشا خارج شود (مصرف دمنوش حس خوب زندگی نیوشا برای آقایان تحت نظر مشاور بدلیل داشتن زیره و افزایش هرمون استروژن زنانه, منع مصرف برای بانوانی که در دوران شیردهی هستند, بانوانی که کیست سینه دارند).

 

معرفی اجمالی دمنوش حس خوب زندگی نیوشا :
ترکیبات: آویشن, زیره, زنیان و عسل
دمنوش حس خوب زندگی نیوشا دارای خواص زیادی است که بارزترین آنها شامل : ۱٫ تسریع کننده کاهش وزن. ۲٫ بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش.

علل خواص دمنوش حس خوب زندگی نیوشا  : ۱٫ تسریع کننده کاهش وزن: مصرف زیره باعث کاهش وزن می شود. طبق نظر محققان، پرنیل فلاونوئیدهای موجود در زیره و حفظ یکپارچگی سلول های بتا در جزایر لانگرهانس لوزالمعده در نتیجه مصرف این گیاه، می تواند دلیل بروز اثرات مفید آن بر کاهش وزن و پروفایل متابولیک بدن باشد. همچنین ممکن است فاکتورهای رشد شبه انسولینی (IGFs) و پروتئین های اتصالی آنها در این امر دخیل باشند. در یک تحقیق پژوهشی مشاهده شد که میزان کاهش وزن و چربی بدن در زنانی که در رژیم لاغری خود زیره هم مصرف می کردند بیشتر از گروهی بود که رژیم لاغری آنها فاقد زیره بود. در این تحقیق، کاهش بیشتر شاخص توده بدنی و سایز دور کمر نیز بر اثر مصرف زیره مشاهده شد. ۲٫ بهبود دهنده عملکرد دستگاه گوارش: ترکیب آلی آروماتیک موجود در زیره به نام کومین آلدهید، باعث فعال سازی غدد بزاقی در دهان می شود و هضم اولیه غذا را تسهیل می کند. همچنین تیمول موجود در زیره همین کار را در مورد غدد ترشح کننده اسید ها، صفرا و آنزیم های مسئول هضم کامل غذا در معده و روده انجام می دهد. محققان مشاهده نمودند که مصرف عصاره زیره باعث افزایش فعالیت آنزیم های آمیلاز، پروتئاز و فیتاز می شود که در هضم قند، پروتئین و چربی دخیلند. ادویه هایی مانند زیره باعث تحریک جریان صفراوی و افزایش اسید های صفراوی می شوند که نقش مهمی در عمل هضم دارند. مصرف زنیان نیز باعث افزایش فعالیت آنزیم لیپاز و آمیلاز می شود. همچنین روغن های فرار موجود در آویشن باعث ضد نفخ بودن آن می شوند. آویشن خاصیت ضد میکروبی دارد و از رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. محققان عنوان کرده اند که خاصیت ضد میکروبی اسانس آویشن را می توان به کامفن و ترکیبات فنلی موجود در آن نسبت داد.

 

تاریخچه ترکیبات موجود در دمنوش حس خوب زندگی نیوشا :
آویشن در زمان های قدیم مصرف غذایی و دارویی داشته است. مردم یونان قدیم باور داشتند آویشن منبع قدرت و جرأت است. کلمه ی thymus در زبان یونانی به معنی جرأت است. گفته می شود آویشن گسترش خود در اروپا را مدیون رومی ها است که از آن برای تمیز کردن اتاق ها و معطر کردن نوشیدنی های خود استفاده می کردند. همچنین باور داشتند افزودن آویشن به آب، به آن انرژی می دهد. این گیاه قرن ها کاربرد غذایی و ضدعفونی کنندگی داشته است.

زیره از زمان کهن شناخته شده بود. منشأ این گیاه ایران و نواحی مدیترانه ای است. مردم یونان و رومِ قدیم زیره را می شناختند و استفاده از آن در مراکش هم رایج بود. در قرون وسطی، زیره محبوبیت خود در اروپا را از دست داد. فقط در اسپانیا هنوز محبوب بود و توسط مهاجران این کشور به آمریکایی ها شناسانده شد. بعدها این گیاه، دوباره محبوبیت خود در بخش هایی از اروپا را به دست آورد. امروزه، زیره بیشتر در ایران، ازبکستان، تاجیکستان، مراکش، مصر، هندوستان، سوریه، مکزیک و شیلی کشت می شود.

زنیان منشأ این گیاه به احتمال زیاد مصر است و اکنون در سرتاسر خاورمیانه پرورش داده می شود. این گیاه بسیار قدیمی، همانند بسیاری از دیگر ادویه ها، مصرف دارویی داشته است.

 

کاربرد ترکیبات دمنوش حس خوب زندگی نیوشا در طب قدیم:
آویشن اسپاسم دستگاه تنفسی را برطرف می کند، خلط آور و آنتی باکتریال است و برای بهبود سرفه و برونشیت مفید است. تجربیات گزارش شده نشان می دهند که آویشن بهبود آسم، لارنژیت، گاستریت مزمن و سوء هاضمه به کار می رود.

زیره اثر استروژنی دارد و از تشکیل پلاکت جلوگیری می کند. در طب هندوستان، زیره سبز برای بهبود سنگ کلیه و مثانه، اسهال، جذام و سقط جنین به کار می رود.

زنیان در طب سنتی به صورت خوراکی به عنوان ضدنفخ، ضد تهوع، ضد کرم، مدر و خلط آور استفاده می شود. خاصیت ضد کرمی زنیان، به ترکیب تیمول آن و خاصیت ضد اسپاسم و ضدنفخ آن به اسانس فرار آن نسبت داده می شود.

 

مواد موثر دمنوش حس خوب زندگی نیوشا :
آویشن:
ترکیب فعال آویشن، اسانس است که شامل ترکیب اصلی نیمول و مقدار کمتری کارواکرول ، ۱و۸- سینئول متیل اتر و آفاپینن است. البته فلاونوئیدها (آپی ژنین، لوتئولین و تیمونین) و اسیدهای پلی فنلی (لابیاتیک، رزمارینیک و کافئیک اسید) در اثر ضدالتهابی و ضدمیکروبی آویشن نقش دارند.

زیره:
ترکیبات مهم روغن فرار آن شامل کومین آلدهید، گاما ترپن ها، بتا پینن ها، p- سیمن و ۱و۳- p- منتاندیال هستند و پتروسلیک اسید و پالمیتیک اسید از اسیدهای چرب مهم می باشند.

زنیان:
تیمول، سیمن، آلفاپینن، دیپنتن، گاماترپنین، بتاپینن، میرسن، کارواکرول، ترپینن-۴-اُل، کاروون، لیمونن، دیلاپیول، اسیدهای اولئیک، لینولئیک، پالمیتیک و پتروسلینیک.