دمنوش چای ترش نیوشا
۱۰ دقیقه در یک لیوان آب جوش سر پوشیده.
پس از این زمان تی بگ آبگیری شده و خارج شود (افرادی که از رقیق کننده های خون مانند هپارین, وارفارین یا الکوفارین استفاده میکنند تحت نظر مشاور مصرف شود).

معرفی اجمالی دمنوش چای ترش نیوشا :
دمنوش چای ترش نیوشا (رز چینی) را می توان به هر دو صورت سرد و گرم به همراه مقداری قند، نبات یا حتی بدون آن به عنوان یک نوشیدنی رژیمی مصرف کرد. در عهد باستان از چای ترش یا سرخ به عنوان شاداب کننده و رفع کننده عوارض بیماری های قلبی استفاده می کرده اند.
دمنوش چای ترش نیوشا (رز چینی)  یک خنک کننده قوی برای بدن است، از این رو به عنوان یک نوشیدنی تابستانه گزینه بسیار مناسبی است. دمنوش چای ترش نیوشا (رز چینی) میزان تعرق را افزایش داده و دمای داخلی بدن را کاهش می دهد.
افرادی که دارای قند، چربی و فشار خون بالا هستند، بهتر است یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به دمنوش چای ترش نیوشا (رز چینی) اختصاص دهند. رز چینی کاهش دهنده فشار خون، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی است و برخلاف چای سیاه یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید.
یکی از مهم ترین خواص دمنوش چای ترش نیوشا (رز چینی) شباهت ترکیبات آن با انسولین است و به همین جهت این دمنوش خواص ضددیابتی هم دارد. در هند و مشرق زمین از دانه های این گیاه به عنوان یک دارو برای رفع سستی، گیجی و درمان سوءهاضمه استفاده می شود. دمنوش چای ترش نیوشا (رز چینی) به طور طبیعی، خاصیت ضدمیکروبی و ضد سرطانی دارد و علاوه بر تقویت مکانیزم دفاعی، از بدن در برابر عفونت های باکتریایی نیز محافظت می کند.

تاریخچه دمنوش چای ترش نیوشا :
هیبیسکوس یا چای ترش که به آن چای سرخ یا چای مکّی هم می گویند، بومی هندوستان تا مالزی است و سال ها پیش به آفریقا برده شد. این گیاه در قرن هفدهم، در برزیل، و قبل از سال ۱۸۰۴ در گواتمالا برای مصارف غذایی کشت می شد. در اوایل دهه ۱۸۹۰، دکتر وبر، آن را در فلوریدا کشت کرد ولی به دلیل یخبندان شدید همه گیاهان از بین رفتند. چای ترش تا پس از جنگ جهانی دوم، در جنوب و مرکز فلوریدا در باغ های خانگی کشت می شد. در سال ۱۹۶۲، چای ترش در مصر بیشتر به دلیل مصارف دارویی کشت می شد تا غذایی. در سال ۱۹۷۱، گل های این گیاه در سنگال، تولید و خشک می شدند و از آنجا به میزان ۱۰ تا ۲۵ تن در سال به اروپا حمل می شدند. امروزه این گیاه به میزان وسیعی در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری توزیع شده است و گل آن برای تهیه ی مربا، نوشیدنی و چای، در مصر، ایران، تایلند و کشورهای غربی کاربرد فراوان دارد.

کاربرد دمنوش چای ترش نیوشا در طب قدیم:
در طب سنتی از چای ترش برای درمان فشارخون بالا، بیماری های کبد و تب استفاده می‏ شد. در طب سنتیِ آفریقا این گیاه برای درمان سرفه و گلودرد و همچنین به عنوان آنتی‏ باکتری، مدرّ، ضد اسپاسم و از بین برنده ی زرداب و صفرا مصرف می شود. در طب سنتی تایلند چای ترش را برای درمان سنگ کلیه به کار می برند. از گل های چای ترش برای سرماخوردگی، بی اشتهایی و به عنوان مدر و تا حدی ملین استفاده می شود. همچنین این گیاه در طب چینی برای درمان دمل، تورم، التهاب پوستی و زونا به کار می رود.

مواد موثر دمنوش چای ترش نیوشا :
اسیدهای اگزالیک، مالیک، سیتریک، استئاریک، پالمیتیک، تارتاریک، آسکوربیک، آراشیدیک، پروتوکاتچوئیک و اسید هیبیسکوس، آنتوسیانین، دِلفینیدین، سیانیدین-۳- روتینوزید، بتاکاروتن، بتاسیتوسترول، گالاکتوز، پکتین و کوئرستین.